понеділок, 29 лютого 2016 р.









Доповідь на тему:
«Шкільний курс української мови та літератури в тестах»

Підготувала
вчитель української мови
та літератури
                                                                                                   Тишицької ЗОШ  І-ІІІ ст.
                                                                                                   Саванчук Л. Г.


На сучасному етапі розвитку освіти особливе місце посідає пошук досконалих методів вимірювання рівня навчальних досягнень учнів. Оскільки цей процес передбачає обєктивність оцінювання знань, умінь і навичок школярів у процесі практичної діяльності, то найбільш ефективним методом є тестові завдання. Саме вони дають змогу мобільно перевірити, як учні засвоїли той чи інший матеріал, порівняно швидко оцінити рівень засвоєного та скоригувати прогалини у знаннях.
Педагогічний тест - це система паралельних завдань специфічної форми, які розташовуються за принципом зростання відповідно до складності порядку, що дозволяє якісно й ефективно виміряти рівень і структуру підготовки екзаменованих.
Функції тестування:
 Діагностична функція полягає у виявленні рівня знань, умінь, навичок учня. Це основна, і найочевидніша функція тестування. За об’єктивності, широті і швидкості діагностування, тестування перевершує всі інші форми педагогічного контролю. 
 Навчальна функція тестування полягає в мотивуванні учня до активізації роботи по засвоєнню навчального матеріалу. Для посилення навчальної функції тестування, можуть бути використані додаткові заходи стимулювання студентів, такі, як роздача викладачем примірного переліку питань для самостійної підготовки, наявність у самому тесті навідних запитань і підказок, спільний розбір результатів тесту.
 Виховна функція проявляється в періодичності й неминучості тестового контролю. Це дисциплінує, організовує і спрямовує діяльність учнів, допомагає виявити і усунути прогалини в знаннях, формує прагнення розвинути свої здібності.
Переваги тестових завдань над іншими формами контролю: 
Ø потребують невеликих часових ресурсів для проведення та перевірки;
Ø порівняно нескладні в проведенні, що дає змогу спростити саму процедуру контролю від його підготовки та здійснення до перевірки й аналізу, а також вивільнити час для інших видів роботи на уроці;
Ø активізують пізнавальну діяльність школярів;
Ø сприяють розвитку в них уміння концентруватися, робити правильний вибір;
Ø забезпечують для кожного з учасників освітнього процесу реально рівні умови під час контролю результатів навчання;
Ø знімають емоційну напруженість у дітей, характерну для проведення контрольних робіт. 

















Використання тестових технологій здійснюється в три етапи: 
Ø організація тестування; 

Тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів зумовлює потребу процес вивчення кожної з тем курсу рідної мови розподіляти на три етапи:
1) мотиваційний, коли вчитель пояснює, задля чого вивчається певна тема, які знання мають бути засвоєні, які вміння й навички сформовані;
2) операційно-пізнавальний - основний етап, у процесі якого досягаються поставлені навчальні, розвивальні та виховні цілі й ведеться підготовка до завершального етапу;
3) контрольно-оцінний, яким завершується вивчення теми й одержуються об'єктивні дані про якість її засвоєння кожним учнем під час написання диктанту чи проведення тестової перевірки знань, умінь і навичок учнів. 
      Досить актуальним є використання тестів під час уроків української мови та літератури, адже такий метод педагогічної діяльності підсумовує досягнення учнів в опануванні відповідної теми, готує їх до ДПА та ЗНО. Розпочинати роботу над мовним матеріалом слід з опрацювання теорії. Наступним же кроком повинно стати застосування знань на практиці, а саме під час виконання тестових завдань.
Використання тестових технологій здійснюється в три етапи: теоретична й практична підготовка вчителя та учнів до проведення тестування, організація тестування, аналіз і корекція результатів.
На першому етапі слід врахувати, що тести повинні відповідати меті навчання, бути достатньо обґрунтованими, містити кілька варіантів відповідей. У залежності від завдань, поставлених мовником щодо перевірки засвоєних учнями знань, використовують тести відкритої або закритої форми, такі, що містять одну чи кілька правильних відповідей, вимагають встановлення відповідності, послідовності, передбачають вписування короткої відповіді.
Другий етап – це власне пояснення правил виконання тестових завдань, демонстрування алгоритмів їх виконання. Важливим на цьому етапі для вчителя є дотримання головної вимоги в освоєнні учнями тестових технологій – від простих завдань до складніших. Цю роботу слід починати з детального ознайомлення з інструкцією щодо їх виконання.
Третій етап передбачає аналіз результатів виконаної роботи. Він, зазвичай, проводиться в довільній, найбільш зручній і звичайній для вчителя й школярів формі.
Готуючи тести для уроків української мови і літератури, слід передбачити і раціональне використання часу на їх виконання. Тестові завдання можуть бути не лише складовою уроку-контролю знань, а й робочого уроку. Вони можуть бути використані як на окремому етапі заняття, так і як підсумок кожного структурного компоненту уроку.
Доречним буде використання тестів на етапі перевірки домашнього завдання. Так, наприклад, вивчаючи на уроці української мови в 6 класі тему «Групи слів за вживанням», можна з допомогою тестів перевірити, як учні засвоїли попередню тему, яка стосувалася активної й пасивної лексики української мови, запропонувавши школярам виконати завдання типу:

1. Виберіть рядок з правильним твердженням:
а) пасивна лексика – це слова, які повсякденно використовуються у суспільному житті;
б) активна лексика – це жаргонізми й історизми;
в) лексика – це словниковий склад, сукупність слів певної мови.
2. Виберіть рядок, у якому всі слова – історизми:
а) мушкет, кунтуш, опанча, шеляг;
б) орда, челядь, отрок, сіль;
в) добрий, половці, бунчук, дукат,
г) сотник, гіркий,очіпок, плахта.
3. Виберіть рядок, у якому всі слова – архаїзми:
а) рать, уста, голова, меч;
б) вої, шкатула, коляса, злато;
в) молітеся, піїт, перст, ціп;
г) ромена, рече, студій, рало.
4. Виберіть рядок, у якому всі слова – неологізми:
а) євробачення, нація, діаспора, квартет;
б) роздержавлення, доленосний, солодкий, читати;
в) смартфон, планшет, блог, сайт;
г) комп’ютер, шоу, спонсор, тролейбус.
При цьому слід врахувати, що основу завдання треба формулювати переважно у формі стверджувального речення, воно має бути максимально коротким, точним і однозначним, а варіанти відповідей доступними для розуміння школярами.
Основними об’єктами тестового оцінювання на уроках української літератури можуть уважатися аналіз літературних творів, а також знання й розуміння біографічних відомостей про письменника, змісту літературних творів, засвоєння учнями термінів з теорії літератури, визначення особливостей літературних процесів.
На етапі закріплення вивченого матеріалу на уроці української літератури в 11 класі з теми «Ю. Яновський. Ідея протиставлення загальнолюдських вартостей класовим у романі «Вершники»», доречним буде проведення тестування:
1.Визначте жанр роману «Вершники» Ю.Яновського:
А) роман у віршах;
Б) роман у новелах;
В) історичний роман;
Г) психологічний роман.
2. «Лютували шаблі, і коні бігали без вершників, і Половці не пізнавали один одного…». Так починається новела з роману?
А) «Подвійне коло» Б) «Батальйон Шведа» В) «Шлях армії»
3. Які роки згадуються в романі «Вершники»?
А) 1917 Б) 1918 В) 1919 Г) 1920
4. Хто першим сказав ці слова у романі: «Тому роду не буде переводу, в котрому браття милують згоду»?
А) Андрій Половець Б) Іван Половець В) Мусій Половець
5. Кого з героїв роману характеризують такі слова«Він не мав права на смерть, він мусив нести своє закривавлене тіло крізь потік часу ночі, прийняти всі муки і не сміти вмерти»?
А) Чубенка Б) Шведа В) листоношу Г) Максима
Добираючи тести, вчитель повинен враховувати, що запропоновані завдання мають бути різноманітними за змістом і формою, це дасть змогу забезпечити стійку мотивацію учнів до роботи. Не варто обмежуватися тільки завданнями закритої форми, доцільно пропонувати учням також і відкриті завдання, у яких вони самостійно мають записати відповідь, висловити свою думку щодо порушеного питання.
Таким чином, тестові завдання дають можливість вчителю-філологу постійно володіти інформацією про рівень навчальних досягнень учнів, а варіативність використання даних технологій на різних етапах уроку забезпечить якісне оволодіння школярами програмовим матеріалом з української мови та літератури.










Список використаної літератури

1.     Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української мови // “Дивослово”, №2, 2007р.

2.     Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української літератури // “Діалоги”, №11-12, 2007.

3.     Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах//.

4.     Із додатку до листа Міністерства освіти і науки України від 29.12.2006р. №1/9-795.

5.     Тестові технології оцінювання якості А. Ковальчук //”Відкритий урок: розробки, технології, досвід”.

6.      Освіта.ua http://osvita.ua/school/theory/5919/

Немає коментарів:

Дописати коментар