Протягом останніх
років я працюю над таким проблемним питанням: «Розвиток
комунікативних умінь та навичок на уроках
української мови і літератури». Адже переконана, що у наш час успішна участь
особистості в суспільних процесах, задоволення власних практичних потреб
значною мірою залежить від здатності до ефективної комунікації. Саме через пізнання і спілкування людина так чи
інакше впливає на дійсність, змінює її, реалізує свої творчі можливості в усіх
сферах життя.
Під
комунікативною компетенцією я розумію сукупність знань про спілкування, умінь і
навичок, потрібних для розуміння чужих та побудови власних програм мовленнєвої
поведінки, адекватних цілям, сферам і ситуаціям спілкування.
Формування таких
комунікативних умінь, як:
ü Уміння
користуватися різними видами
читання;
ü Уміння
вести діалог з дотриманням вимог
мовленнєвого етикету;
ü Уміння
усно і
письмово відтворювати висловлювання;
ü Уміння створювати
тексти у певній композиційній формі;
є одним із
аспектів розвитку творчої
мовної особистості, яка виявляє
високий рівень комунікативної компетенції.
У
своїй роботі я обираю модель уроку, яка
включає три компоненти:
v Активізація
(очікування, окреслення мети);
v Усвідомлення (змістово-пошукова
діяльність);
v Рефлексія
(системно – узагальнювальна діяльність).
Для
досягнення ефективності такого
уроку застосовую оптимальні
інтерактивні технології, які б розвивали
креативні якості учня: фантазію,
ініціативу, непересічність, здатність
не лише мати власну точку зору, а й
аргументовано, виважено
обстоювати її.
Зокрема на
етапі активізації використовую:
-
ігрові прийоми (наприклад, «Пароль» - своєрідна
перепустка на урок. Учні
повинні розказати правило з
вивченої раніше теми
або з теорії
літератури. Таким «паролем»
починається кожен урок, тому
проблема з теоретичними
знаннями зникає сама
собою);
-
прийом відновлення порушеної послідовності (як на перевірку знання учнями
структури тексту художнього твору, так і на знання фактів життєвого шляху
письменника чи літературного героя);
-
літературні диктанти, вікторини «Так чи ні», «Найуважніший читач» (як на перевірку знання тексту, так і
на уміння помічати деталі, мислити логічно);
- «Хвилинки
мудрості»( пояснення або вибір
епіграфу уроку).
На
етапі усвідомлення, звичайно ж,
головну роль відіграє робота з текстом художнього твору, і саме цій
роботі мають бути підпорядковані
всі елементи уроку. Залежно від віку
учнів варіюю види і прийоми роботи:
-
переказ «ланцюжком»;
-
читання у ролях;
-
формулювання запитань літературному герою (письменнику);
-
переказ від імені…(скажімо, від імені «трояндової сукні», яку продавала вчителька Наталя Миколаївна(Г.Тютюнник
«Климко»));
-
читання з передбаченням (важливо – щоб текст був незнайомим);
-
«Гронування», «Вільне письмо»(під
час характеристики герої
творів);
-
використовуючи малюнки («кадри») учнів, створюємо «фільм» , розмістивши малюнки у певній
послідовності, підібравши до них відповідні рядки з твору.
Увагу старших
учнів намагаюся зосередити
на проблемних питаннях і шляхах їхніх вирішень. З цією метою
використовую, окрім наведених вище, такі види роботи:
-
«мозковий штурм»;
-
«обери позицію» (пояснення власного вибору, сприйняття інших точок зору на проблему, обстоювання або зміна позиції після
обговорення);
-
«дошка запитань»( учні
прикріплюють на дошці свої запитання до письменника, своїх однокласників, до
учителя. Відповіді дають самостійно, обираючи собі запитання.)
-
проблемні запитання (наприклад, «Чи
можна виправдати те, що
батько так жорстоко
покарав Федька після «купання» у річці?»(В.Винниченко «Федько – халамидник »));
-
прийом «А якби…» («А якби Соломія
залишилася жива…»(М.Коцюбинський «Дорогою ціною»));
- «діаграма Вена» (використовуємо під
час визначення спільних і відмінних
рис літературних героїв).
На
етапі рефлексії найчастіше пропоную:
-
закінчити речення: «Сьогодні на уроці я зрозумів…», «Після уроку
я обов’язково…», «Образ…
допоміг мені усвідомити…»;
-
поставити запитання письменнику або герою (як варіант – написати листа).
На уроках української
мови використовую ситуативні завдання, що сприяють розвитку в
учнів уміння співвідносити зміст і форму своїх висловлювань з мовленнєвою
ситуацією. А саме:
- дати відповідь на питання, сформульовані щодо певної ситуації;
- вибрати із запропонованих варіантів правильне рішення;
- прокоментувати дії в умовах конкретної ситуації.
Крім ситуативних вправ, рекомендую учням завдання з
редагуванням, конструюванням:
-
замінити слово фразеологізмом (або навпаки);
-
відредагувати
текст, уникаючи тавтології окремих членів речення (це завдання найбільш доречно
використовувати під час вивчення головних і другорядних членів речення);
-
прочитати
запропонований учителем текст, замінивши недоречно вжиті слова;
-
закінчити
речення, завершивши висловлену думку;
-
відредагувати
неправильно побудовані речення;
-
створити
речення за даним початковим словом (наприклад: тиша, віра, прагнення, натхнення);
-
замінити в
тексті одні мовні одиниці іншими, враховуючи стиль тексту;
-
вставити
найвдаліші, на думку учнів, порівняння;
-
дібрати по
кілька синонімів до запропонованих слів.
Опрацьовуючи
теми курсу, добираю завдання, які
сприяють удосконаленню мовлення учнів, пропоную дітям усні творчі вправи
комунікативного характеру. Такі вправи сприяють розвитку мислення й мовлення,
готують до контрольних усних переказів і творів, формують вміння імпровізувати,
привчають контролювати зв'язність і правильність мовлення. Із
задоволенням учні
- вигадують розповіді на основі якогось прислів'я, певної теми з
використанням вивчених частин мови; .
- придумують твори-мініатюри, використовуючи запропоновані фразеологізми;
- описують запропонований предмет чи тварину у різних стилях;
- будують розповідь на
самостійно обрану тему, використовуючи слова, запропоновані вчителем;
- складають оповідання за початком
або з обрамленням.
Пропоновані
вправи допомагають розвивати комунікативно-мовленнєві уміння, навички самоконтролю. Саме такі завдання не тільки навчають, розвивають творчі
здібності й комунікативну компетентність учнів, але й виховують.
Переконана, що
використання інтерактивних технологій не
самоціль, а засіб
створення атмосфери доброзичливості й порозуміння,
спосіб зробити дитину розкутою, навіяти впевненість у своїх силах,
налаштувати на успіх, виявити здібності
та обдарування .
Немає коментарів:
Дописати коментар